Χίος, κ. Παπαδόπουλε, η πατρίδα σας και τόπος διαμονής σας. Την αποκαλούν εκτός από ‘μυροβόλο Χίο’, ‘Νησί της μαστίχας’ και…‘αγιονήσι’. Το τελευταίο ισχύει;
-Ασφαλώς κ. Γαΐλα. Η Χίος έχει αναδείξει μεγάλα πνευματικά και μαρτυρικά αναστήματα στο διάβα του χρόνου. Όσιοι και μάρτυρες κοσμούν το αγιολόγιο της τοπικής μας Εκκλησίας. Σεμνύνεται η Χίος για την ανάδειξη των ιερών αυτών μορφών, που αποτελούν πρότυπο για τους πιστούς αλλά και τους «πνευματικούς» ανθρώπους.
Εσείς που ασχολείστε με την ανάγνωση των ιερών κειμένων της Ορθοδοξίας μας λόγω της ιδιότητας σας σαν κήρυκας του θείου λόγου στην Ιερά Μητρόπολη Χίου, τι έχετε να μας πείτε: Η Ορθοδοξία έχει θέση στην σύγχρονη αθεϊστική πατρίδα μας; Δύναται η Ορθοδοξία να καταπολεμήσει τον ατομικισμό και τον υλισμό που είναι τα χαρακτηριστικά του Νεοέλληνα ή έχει χάσει το “παιχνίδι”;
-Η Ορθοδοξία είναι πάντοτε επίκαιρη και διαχρονική. Ο λόγος του Θεού, ο λόγος της Αγίας Γραφής, δίδει απάντηση σε όλα τα ερωτήματα, τις απορίες, τους προβληματισμούς και τα προβλήματα του σύγχρονου ανθρώπου. Δεν υπάρχει ζήτημα στη ζωή του ανθρώπου, που να μην δίνει απάντηση ή λύση το ιερό Ευαγγέλιο. Όσοι μιλούν για αναχρονισμό στα της Εκκλησίας, αγνοούν τον λόγο της Ορθοδοξίας και την θεολογία εν γένει. Αυτό το επικαλούνται -κυρίως- όσοι δεν έχουν γευτεί τους γλυκείς καρπούς της πνευματικής ζωής της Εκκλησίας μας και τη χάρη των Ιερών Μυστηρίων Της. Όσοι τα γευτούν, γνωρίζουν πολύ καλά ότι η σωτηρία έρχεται από εκεί και δεν απομακρύνονται πλέον από το δρόμο Της. Όποιος εφαρμόζει έμπρακτα τον λόγο της Εκκλησίας μας, αποβάλλει τον υλισμό (πλεονεξία) από τη ζωή του, διότι σύμφωνα με την Αγία Γραφή, ο υλισμός συνιστά ειδωλολατρία. Από εκεί και πέρα είναι στη διακριτική ευχέρεια καθενός να ακολουθήσει ή όχι τον δρόμο της Εκκλησίας. Συνήθως, οι υλιστές απορρίπτουν τον λόγο της Εκκλησίας ή δείχνουν μια φαρισαϊκή ευλάβεια, για κοινωνικούς και μόνο λόγους, αποστεωμένη και στείρα, που δεν τους σώζει, αλλά τους βυθίζει περισσότερο στην υποκρισία τους.
Είστε κάτοχος master στην Ορθόδοξη Θεολογία, πτυχιούχος (Ελληνικός Πολιτισμός) του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ), Διπλωματούχος Δημοσιογράφος, μέλος της Ένωσης Ελλήνων Λογοτεχνών, κλπ. Οι σπουδές σας αξιόλογες κι από ότι αντιλαμβάνομαι θα ..τις συνεχίσετε. Που εστιάζετε εσείς την παθογένεια της σύγχρονης Ελληνικής Παιδείας και ποιό κατά την άποψη σας το μεγαλύτερο λάθος της;
-Πολλοί άνθρωποι κάνουν ένα λάθος: Ταυτίζουν κ. Γαΐλα,την μόρφωση με την στείρα γνώση. Άλλο εκπαιδευμένος, άλλο μορφωμένος. Στην εποχή μας, λείπει η καλλιέργεια του πνεύματος και η ανάπαυση της ψυχής. Έχει δοθεί μεγάλη βαρύτητα στο να αποκτήσει κάποιος ένα πτυχίο ή δίπλωμα, αλλά ουδεμία μέριμνα υπάρχει να καλλιεργηθεί ο «έσω» άνθρωπος. Έγινε ο κόσμος μας ένας … πτυχιούχος κτηνώδης κόσμος!!! Εδώ έχει πλήρη εφαρμογή αυτό που έλεγαν πολλές φορές οι παλαιότεροί μας «πτυχιούχος έγινες, αλλά άνθρωπος δεν έγινε» ! Ας το σκεφτούμε λίγο περισσότερο αυτό!
Ένα εξαιρετικό άρθρο σας κ. Παπαδόπουλε, πριν λίγες μέρες με τίτλο : «Πολιτικός Πολιτισμός, Συλλογική Ανωτερότητα και…Ατομική Κατωτερότητα» όπου κάνετε αναφορά στην… μη αναφορά από τους νυν δημοτικούς άρχοντες- κατά την παράδοση εκ μέρους τους έργων-, στους προκατόχους τους που τα είχαν ξεκινήσει. Όπως γράφετε γενικό ..το κακό κι όχι μόνο στη Χίο. Η γνώμη σας για τους σύγχρονους πολιτικούς μας τοπικής αυτοδιοίκησης αλλά και κεντρικής σκηνής;
-Δυστυχώς, απογοητευτική. Λείπει ο πολιτικός πολιτισμός. Όλοι τάζουν, υπόσχονται για να κερδίσουν τις εκλογές και ακολούθως λησμονούν τον απλό πολίτη. Βέβαια, φταίει και η νοοτροπία του κόσμου, που αρέσκεται στο ψέμα και την υπόσχεση. Μάλιστα, πολλές φορές, καταδικάζει πολιτικά τον ευθύ και ειλικρινή πολιτικό και επιβραβεύει τον πολιτικάντη και λαοπλάνο. Άβυσσος η ψυχή του ανθρώπου !!! Προσωπικά πιστεύω ότι, κάθε τόπος έχει ως ηγέτες του, αυτούς που του αξίζουν (“κατά τη σάλα και τα έπιπλα”).
Χίος και πάλι κ. Παπαδόπουλε. Υπηρετήσατε σε θέση δημοτικού Συμβούλου 3 φορές. Στις αυτοδιοικητικές, όμως, εκλογές του 2019 κατεβήκατε ως υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με τον Κώστα Μουτζούρη. Γιατί αυτή η επιλογή σας ;
-Έχοντας κ. Γαΐλα, περατώσει επιτυχώς μια πορεία, σε συγκεκριμένο τομέα στο Δήμο Χίου (πρόνοια) θεώρησα ότι, καλό θα ήταν να συνεχίσω την πορεία αυτή σε μεγαλύτερο επίπεδο (αυτό της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου). Δηλαδή να ιδρύσουμε μια σειρά από προνοιακές δομές, σε όλα τα νησιά του Βορείου Αιγαίου. Δυστυχώς, δεν μου δόθηκε η δυνατότητα να μπορέσω να αναπτύξω το έργο αυτό. Εκ των υστέρων (σήμερα) συμπέρανα ότι, ήταν σφάλμα μου, διότι εμπιστεύτηκα λάθος ανθρώπους σε τοπικό επίπεδο. Όμως, ο Κώστας Μουτζούρης είναι ένας λαμπρός Πανεπιστημιακός και ακέραιος άνθρωπος. Λαϊκός, προσιτός, σωστός. Τον στήριξα με τη θέλησή μου και τον στηρίζω. Ανεξάρτητα με το τι συνέβη σε τοπικό επίπεδο, η σχέση μου με τον Περιφερειάρχη ήταν και είναι άψογη και τον θεωρώ ως τον καλύτερο για τη θέση αυτή. Είναι τιμή μας να τον έχουμε Περιφερειάρχη. Και είναι ο μόνος που έχει σταθερή άποψη γύρω από το μεταναστευτικό.
Σήμερα κ. Παπαδόπουλε, φέρετε την ιδιότητα του Συμβούλου του Περιφερειάρχη. Σε ποιόν τομέα;
-Όχι, δεν ισχύει αυτό. Ο Περιφερειάρχης εξ αρχής, μετά την ανάληψη των καθηκόντων του, θέλησε να με πάρει κοντά του ως Ειδικό Σύμβουλο σε θέματα Πρόνοιας αλλά το Υπουργείο που ανήκω (Δικαιοσύνης) δεν επέτρεψε την απόσπαση. Μας κορόιδεψε και ο Χιώτης Υπουργός κ. Μηταράκης (προφανώς, για τους δικούς του λόγους !). Έτσι, μέχρι σήμερα μένω ανενεργός και μακριά από τα της Περιφέρειας, όχι με δική μου επιλογή ή υπαιτιότητα. Βλέποντας κάτι τέτοιο, ποιος θα ξανασχοληθεί με την Περιφέρεια; Ο Δήμος έχει τη δυνατότητα αξιοποίησης πολλών στελεχών σε διάφορους τομείς. Ο εκάστοτε Δήμαρχος αξιοποιεί πάμπολλα στελέχη. Δυστυχώς, στην Περιφέρεια αυτό δεν ισχύει. Δεν υπάρχουν θέσεις (μιλώ και για άμισθες, όχι μόνο έμμισθες) όπως στο Δήμο. Γιατί, λοιπόν, να ασχοληθεί κάποιος με την Περιφέρεια, όταν όσοι εκλέγονται εκεί είναι ελάχιστοι και δεν δίδουν και τη δυνατότητα να αξιοποιηθούν αυτοί που τους βοήθησαν να εκλεγούν;
Στον Χιακό τύπο δημοσιεύετε μία ενδιαφέρουσα σειρά άρθρων σας με τίτλο: ‘Σχολιάζοντας την επικαιρότητα’. Η σειρά ξεχωρίζει για την επικαιρότητα της, την αντικειμενικότητα της και την ιδιαίτερη προσέγγιση των θεμάτων που παρουσιάζετε. ‘Πένες’ δημοσιογραφικές του επαρχιακού τύπου έχουν την δυνατότητα να επηρεάσουν θετικά αποτελέσματα στα αιτήματα της περιφέρειας; Είσαστε χρόνια στο χώρο του τύπου. Από την εμπειρία σας πιστεύετε ότι ο ηλεκτρονικός τύπος θα θέσει τον παραδοσιακό έντυπο τύπο στο περιθώριο;
-Στην εποχή της εξέλιξης η τεχνολογία τρέχει. Μέσα σε αυτή και ο Τύπος. Προσωπικά, είμαι οπαδός του έντυπου και όχι του ηλεκτρονικού Τύπου. Όμως κι αυτός είναι απαραίτητος διότι αποτελεί ένα εύκολο και γρήγορο εργαλείο επικοινωνίας και ιδιαίτερα μεταξύ των νέων ηλικιακά ανθρώπων. Με τον ηλεκτρονικό Τύπο μπορεί να καταστήσεις κοινωνό σου, εύκολα και γρήγορα, τον συμπολίτη σου για κάτι που στον έντυπο θα χρειαζόσουν μια ημέρα ή (πλέον με τον εβδομαδιαίο Τύπο) εβδομάδα. Ωστόσο, ο Τύπος είτε έντυπος είναι, είτε ηλεκτρονικός, πάντοτε επηρεάζει θετικά (ενίοτε και αρνητικά) στην ικανοποίηση αιτημάτων της Περιφέρειας. Αλλά, πάντοτε θα υπάρχει και ο έντυπος Τύπος. Αυτός, που λαμπρύνεται από την αφή της σελίδας και το άρωμα του τυπωμένου χαρτιού, να μας θυμίζει τα όμορφα ανέμελα χρόνια της νιότης και της ενασχόλησης μιας άλλης πάστας ανθρώπων της εποχής, αγνών και ανόθευτών, μακριά από τη βρωμιά και τη σήψη της σημερινής εποχής. Προσωπικά, έχω εκδώσει δεκαεπτά (17) βιβλία, θρησκευτικού, λαογραφικού και λαογραφικού και ιστορικού περιεχομένου. Ο έντυπος λόγος είναι κάτι που μένει αναλλοίωτο στο χρόνο.
Μία καθαρά πολιτική ερώτηση κ. Παπαδόπουλε. Είναι φυσικό να παρακολουθείτε στενά τις κινήσεις της νυν δημοτικής αρχής. Μέσα σε ένα χρόνο που έχει αναλάβει την διακυβέρνηση της Χίου τι καλό έχει πράξει;
-Παρακαλώ να μην εκληφθεί ως υποκειμενική ή προκατειλημμένη η απάντησή μου κ. Γαΐλα, αλλά δεν έχω δει κάτι το ιδιαίτερο να γίνει στον πρώτο χρόνο θητείας της σημερινής δημοτικής Αρχής. Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι αυτή. Το να κλαδεύεις ένα θάμνο ή να βάφεις τις λωρίδες διάβασης και να βγάζεις φωτογραφίες για τον Τύπο και το facebook, δεχόμενος από κάτω “συγχαρητήρια” των υποψηφίων σου ή των συγγενών τους, δεν αποτελεί «έργο». Πέραν των τετριμμένων καθημερινών (που και αυτά με μεγάλη καθυστέρηση γίνονται) δεν έχουμε δει κάτι το διαφορετικό να γίνει, κάτι που θα ξεχωρίσει τη σημερινή δημοτική Αρχή από τις προηγούμενες. Όταν ζητάς να φύγει κάποιος άλλος από τη διοίκηση του Δήμου για να έλθεις εσύ, πρέπει να δείξεις κάτι το διαφορετικό από αυτό που έκανε ο προκάτοχός σου. Όταν συνεχίζεις τα ίδια, για να μην πω και λιγότερα (διότι έχω παραδείγματα από συγκεκριμένους τομείς που γίνονται λιγότερα σε σχέση με το παρελθόν και θα τα παρουσιάσω όταν έλθει ο κατάλληλος χρόνος), γιατί θέλησες να έλθεις στην εξουσία; Προφανώς, μόνο για την καρέκλα !!! Επίσης, άποψή μου είναι ότι, όσοι έχουν διατελέσει πολλά χρόνια αιρετοί και είναι άνω των 65 ετών, καλόν είναι να …πάνε πλέον σπίτι τους ! Έλεος, με την εξουσιομανία!
Η Ορθόδοξη Εκκλησία είχε την τύχη εκτός του Μακαριστού Χριστοδούλου να βγάλει μεγάλες μορφές, προσωπικότητες μοναδικές από τον Μ. Βασίλειο και τον Ιωάννη Χρυσόστομο μέχρι τον Αυγουστίνο Καντιώνη, τον σύγχρονο Άγιο Πορφύριο κλπ. Προσωπικά διαφωνώ ριζικά με τον ‘βομβαρδισμό’ -εκ μέρους του τύπου-, των πολιτών με άρθρα Αγίων μας κλπ με μαύρες και τρομακτικές προβλέψεις για το μέλλον. Η άποψη σας;
-Ο Απόστολος Παύλος μας προτρέπει να μην ασχολούμαστε με τα μελλοντικά, αλλά με τα παρόντα που θα καθορίσουν την πορεία της ψυχής μας στο μέλλον. Η Εκκλησία δεν έχει μάγους και μαγικά. Έχει Μυστήρια και Θεία Χάρη. Ζωντανά, καθαρά και αληθινά. Δεν αρμόζει σε εμάς να ασχολούμαστε με τα μελλοντικά υπό την έννοια της …καφετζούς… Ο Χριστός είπε να ζητάμε την Βασιλεία του Θεού και την δικαιοσύνη Αυτού και όλα τα υπόλοιπα θα προστεθούν σε εμάς. Οι Άγιοι δεν θα εκλείψουν στο διηνεκές. Κάθε εποχή έχει τους Αγίους της. Η Εκκλησία είναι ελεύθερη και ζωντανή. Κι εγώ, ως πρότυπο Αρχιερέως και Πατρός έχω τον μακαριστό Μητροπολίτη Αυγουστίνο Καντιώτη, με τον οποίο (από νεαρή ηλικία) είχα επικοινωνία και αλληλογραφία. Τον θεωρώ και τον τιμώ ως σύγχρονο Άγιο.
Είστε παντρεμένος από το 2009 με την εξαίρετη Χιώτισσα Φένια Γλύκα με την οποία αποκτήσατε 2 παιδιά, τον Φώτη και την Νικολέτα-Ευτυχία. Το μυστικό κ. Παπαδόπουλε ενός ευτυχισμένου γάμου; Ο θεσμός της οικογένειας περνάει μεγάλη κρίση. Ποιος ο ρόλος της οικογένειας και πως μπορεί να ξεπεραστεί η κρίση που διανύει ο θεσμός της;
-Ευτυχισμένος Γάμος που να στηρίζεται σε στερεότυπα δεν υπάρχει. Υπάρχει διαρκής αγώνας και αγάπη. Ο Γάμος είναι μια συνεχής θυσία μεταξύ του ανδρογύνου. Παντού και πάντα υπάρχουν προβλήματα και γκρίνια. Όποιος πει το αντίθετο λέει ψέματα. Όσοι νομίζουν ότι, ο Γάμος είναι … μέλια και ζάχαρες… μόνο, πλανώνται. Είναι ιερή ένωση, που απαιτεί θυσίες χάριν αγάπης. Στο Αποστολικό ανάγνωσμα του Μυστηρίου του Γάμου ο Απόστολος Παύλος αναφέρει <η δε γυνή ίνα φοβήται τον άνδρα>. Οι περισσότεροι δεν αντιλαμβάνονται τι σημαίνει ο στίχος αυτός και μιλούν για υποταγή, κλπ. Υποταγή στην Εκκλησία είναι κάτι διαφορετικό από αυτό που εννοεί ο σύγχρονος κόσμος. Ερμηνεύοντας ο Άγιος Νεκτάριος τον στίχο αυτό λέει ότι, ο φόβος αυτός είναι σαν τον φόβο που έχει η μητέρα για το παιδί της μην τυχόν και αρρωστήσει ή πάθει κάτι. Τέτοιο φόβο να έχει το ζευγάρι, φόβο αγάπης. Η οικογένεια είναι το θεμέλιο και το κύτταρο μιας ισορροπημένης οικογένειας. Εάν ένα κύτταρο νοσήσει σε ένα σώμα, σιγά -σιγά θα αρχίσει να αρρωσταίνει όλο το σώμα και τελικά θα πεθάνει. Αυτό συμβαίνει και με την πατρίδα μας. Αλλότριες φωνές, μακράν της παράδοσης μας, έρχονται να ανατρέψουν το θεσμό της οικογένειας, βάζοντας στο προσκήνιο τη διαστροφή των φύλων και των σχέσεων μεταξύ ανδρός και γυναικός. Αυτές τις διαστροφές, αργά ή γρήγορα, θα τις πληρώσουμε όλοι μας πολύ ακριβά, ως πρόσωπα αλλά και ως Έθνος, διότι όταν αντιτίθεσαι στο Νόμο του Θεού και τη φύση (που είναι δημιούργημά Του) θα υποστείς και τις συνέπειες αυτές. Δεν μιλάμε για τιμωρία, αλλά για αυτοκαταστροφή που την προξενείς και θα την υποστείς ο ίδιος με τις πράξεις σου. Ο Θεός προγνωρίζει, αλλά δεν προκαθορίζει. Σέβεται την ελευθερία του ανθρώπου. Για εκείνον θυσιάστηκε στον Σταυρό και Αναστήθηκε. Επεμβαίνει σωτήρια, όταν ο άνθρωπος Του το ζητήσει. Περιμένει από εμάς το κάλεσμα μας, αλλά κι εμείς οφείλουμε να ανταποκρινόμαστε θετικά στα δικά Του καλέσματα, που είναι πάμπολλα στη ζωή μας.
Ελλάδα 2020. Η φτώχεια καλπάζει. Κάτω από το όριο της φτώχειας χιλιάδες τα νοικοκυριά. Η οικονομική εξαθλίωση, ιδίως τώρα με την πρόσθετη κρίση στον τουρισμό, θα επεκταθεί. Βλέπετε τη Χίο να περνάει σε φάση οικονομικού μαρασμού;
-Η Χίος έχει υποστεί, μαζί με το ευρύτερο περιβάλλον (Ελλάδα, Ευρώπη, κόσμος) τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Αλλά, ο Χιώτης είτε λόγω της ναυτιλίας είτε λόγω της αποταμίευσης (που παλαιότερα είχε καλλιεργηθεί ως νοοτροπία και αντίληψη στον τόπο) πέρασε σε μικρότερο βαθμό αυτή την κρίση. Όμως, ακόμη και οι όποιες οικονομίες υπήρχαν εξανεμίστηκαν, με αποτέλεσμα από τούδε και εις το εξής οτιδήποτε πλήξει περαιτέρω την τοπική οικονομία να είναι ολέθριο για την γενικότερη κατάστασή του τόπου. Δυστυχώς, δεν βλέπουμε να λαμβάνονται πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της μεσαίας τάξης και των εχόντων χαμηλά εισοδήματα, είτε από πλευράς κεντρικής Πολιτείας είτε τοπικής Αυτοδιοίκησης. Με ευχολόγια, συσκέψεις και ανακοινώσεις εντυπωσιασμού δεν λύνονται τα προβλήματα. Μέσα σε όλα δε, έχουμε εδώ και το ζήτημα των λαθρομεταναστών, που επιτείνει έτι περαιτέρω τα προβλήματά μας. Από την εμπειρία που έχω στον τομέα της Πρόνοιας γνωρίζω ότι, περί τα 2.000 άτομα στο νησί μας έχουν μηδενικό εισόδημα στη φορολογική τους δήλωση. Γι΄ αυτό και θεωρώ ότι, οι δομές πρόνοιας στον τόπο πρέπει να είναι αρκετά ενισχυμένες και να στηρίζουν τους συμπολίτες μας σε τακτική βάση, με σεβασμό στην ανθρώπινη προσωπικότητα και αξιοπρέπεια και ολοένα να αυξάνονται. Οικονομικός μαρασμός δεν είναι απίθανο να προκληθεί εάν έχουμε ραγδαίες αρνητικές επιπτώσεις και από την πανδημία του κορονοιού τον προσεχή χειμώνα. Και για τούτο πρέπει να είμαστε έτοιμοι. Αλλά, είμαστε;
Είναι πολύ νωρίς ακόμη για να σας ρωτήσω αν θα σας δούμε υποψήφιο στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Θα ήθελα όμως να κλείσουμε την συνέντευξη μας με κάτι παραδοσιακό Χιώτικο. Είστε μέλος μιας λαμπρής Χιακής οικογένειας κ. Παπαδόπουλε. Τι είναι αυτό που ‘κληρονομήσατε’ από τις διδαχές των προγόνων σας για τη Χίο και θα το μεταφέρετε με την σειρά σας στα παιδιά σας;
-Αυτό που με ενδιαφέρει να κληρονομήσουν τα παιδιά μου κ. Γαΐλα, είναι ο ανθρωπισμός, η αλληλεγγύη στο συνάνθρωπο, η ανόθευτη πίστη και η αγάπη τους στον θεσμό της Εκκλησίας, της Πατρίδας και της Οικογένειας. Κάθε γονιός προσπαθεί. Τι τελικά θα γίνει στο μέλλον, κανένας μας δεν μπορεί να γνωρίζει. Εμείς αγωνιζόμαστε και προσπαθούμε για το καλύτερο. Όσο για τα περί επόμενων αυτοδιοικητικών εκλογών, ας έχουμε υγεία, πρώτα ο Θεός, και τα υπόλοιπα τα εξετάζουμε. Πάντως, εφόσον δεν αξιοποιήθηκα στην Περιφέρεια, στρέφω πλέον από τώρα τις σκέψεις και την επιθυμία μου προς τον Δήμο Χίου.
Ευχαριστώ θερμά τον κ. Παπαδόπουλο για την συνέντευξη που μου παραχώρησε, συνέντευξη στην σειρά συνεντεύξεων με επιφανείς προσωπικότητες της Χίου που ζουν και δρούν στο νησί.Η συνέντευξη του Γ. Παπαδόπουλου την προσεχή Πέμπτη θα δημοσιευτεί και στην έντυπη Χιώτικη Διαφάνεια..
Τασσώ Γαΐλα
Αρθρογράφος-Ερευνήτρια.